2008 MALEISIË & SINGAPORE

2008 MALEISIË & SINGAPORE

DAG 1 – SINGAPORE

We willen een uurtje eerder weg om op Schiphol tijd te hebben om nog wat te eten maar de was is nog niet gedaan en op het station is er een wissel kapot. Eerste etappe dus met de bus, dan een stoptrein, dan een half uur wachten op een bomvol station waar alles in de knoop zit om tenslotte op een rustig Schiphol snel door de afhandeling te gaan. Er is alleen tijd voor een snel drankje en dan vliegen we al. Het is een onrustige vlucht, toch lukt het redelijk om te slapen.

DAG 2 – SINGAPORE

Singapore is een parkstad, veel groen, niet overdreven veel hoogbouw en er zijn weinig mensen op straat op deze zaterdag. Nadat we naar ons hotel zijn gebracht door de airport shuttle met klassieke muziek maken we een rondje door onze wijk Kampong Glam. Voor 3 euro laat ik me eerst ontdoen van de overtollige manen en daarna wandelen we over een rommelmarkt met echte rommel.

Om de hoek van het hotel zit een kroegje waar je ook kunt eten met uitzicht op de drukke bedrijvigheid op straat. De wijk zit vol Indiase winkeltjes en soms hebben we het gevoel in Mumbai te zitten, alleen ontbreken de ratten hier.

’s Nachts, als we de jetlag te lijf willen gaan worden we uit bed gerammeld door de muziek van de naastgelegen bar. Slapen is niet mogelijk dus moeten we in de slag voor een andere kamer om 2 uur ’s nachts.

DAG 3 – SINGAPORE

Het slapen lukte prima na de kamerwissel en de jetlag helpt ook, want het is 12 uur als we wakker worden. We moeten weer van kamer wisselen. Als dat geregeld is wandelen we richting reuzenrad en Esplanada. Moderne bouwsels met daartussen podia voor optredens. Wat verder, langs de rivierkade liggen terrasjes en de wolkenkrabbers zijn zo gegroepeerd dat het bijna grachtenpandjes lijken.

Om 7 uur ontmoeten we Page en samen met een Franse vriend van haar gaan we in een winkelcentrum ergens eten om daarna naar het loungecafé te gaan waar haar vriend DJ is. Met een lekkere cocktail vleien we ons neer op een bed. Met haar vriend heb ik een heel gesprek over de vrijheid in Singapore en hoe hier alles “positief” moet zijn. Alles is ok, alles gaat goed en niemand moet met enig negativisme durven komen. De teugels zijn hier strakker aangehaald dan in Communistisch China, maar dat is een zegen voor alle internationale bedrijven die hier zo ongestoord zaken kunnen doen. Geen protesten, geen gezeur. De stok voor de stokslagen ligt altijd binnen handbereik.

DAG 4 – SINGAPORE

We maken een luie start in Singapore want het is weer middag als we opstaan. We moeten naar het supermarktje om de hoek om wat proviand in te slaan, de rest zit dicht op deze maandag. We regelen onze bus tickets en gaan dan op zoek naar een moskee. We vinden er 1 maar naar later blijkt de verkeerde. Deze is niet zo bijzonder dus nemen we de metro naar Chinatown, maar ook dat is niet veel meer dan een druk winkelgebied. De huizen zijn wel mooi trouwens, sommige in felle kleuren geschilderd.

Na de Indiase en Chinese wijk zitten we ’s avonds in de Arabische buurt, onder de rook van de moskee die we vanmiddag eigenlijk zochten. In een restaurantje eten we kebab, zitten op de vloer op een Perzisch tapijtje. Singapore is één grote smeltkroes.

DAG 5 – MALAKKA

Voor het eerst zijn we vroeg genoeg wakker om het ontbijt in het hotel te halen. Gelukkig hebben we de andere keren niet veel gemist want het is niet meer dan een doe het zelf ontbijtje van toast, oploskoffie en een banaan. Om 10 uur pakken we de bus naar Maleisië. Aan de grens een paar stempels halen en dan door, over de snelweg tussen het groen naar Malakka. Het is overal uitgestorven. Weinig bewoning weinig mensen.

In Malakka vinden we een prachtig hotel en aan het eind van de middag lopen we een eerste verkennende ronde. Ook hier lijkt het zondag, veel winkeltjes dicht. Vlakbij hotel Puri zit het Geographer café, waar het wel gezellig druk is, met toeristen. ’s Avonds eten we er ook heerlijk en na nog een wandeling komen we er terug voor een cocktail. Malakka is niet bijster groot dus we doen ons best alle bezienswaardigheden te bewaren voor morgen, anders hebben we dan niets te doen.

DAG 6 – MALAKKA

We volgen de wandelroute uit de Lonely Planet om Malakka beter te ontdekken en het voert ons langs Chinese tempels, Hindoeïstische tempels en de Islamitische, de moskee. Daarnaast prachtige oude gevels in Chinatown en natuurlijk het Nederlandse gedeelte met haar Stadhuys en Heerenhuys. Het is behoorlijk warm vandaag dus we onderbreken onze wandeling af en toe voor een verfrissing. De riksja’s hier zijn een kunst apart. Allemaal volledig opgepimpt met bloemen, spiegels, accessoires en een geluidssysteem. Deze mannen hebben een truc bedacht die hun tanende bedrijfstak weer nieuw leven heeft ingeblazen.

Bij de oude kerk opnieuw Nederlandse grafstenen, zoals we al eerder zagen in India en Afrika. Ook hier rusten huysvrouwen en coopmannen.

We nemen een afslag naar het nieuwe Malakka, waarvan je bijna vergeet dat het ook gewoon bestaat met grote bioscopen en winkelcentra, maar door de hitte wordt het niet een al te grote wandeling.

’s Avonds eten we weer in het gezellige Geographer en op de hotelkamer genieten we van Starmovies met nog een verlate kerstfilm.

DAG 7 – KUALA LUMPUR

Na het ontbijt een taxi, na de taxi het busstation en 10 minuten later hebben we al een bus naar Kuala Lumpur. Zo soepeltjes moest het altijd gaan.

De Petronas Towers geven ons 2 uur later het seintje dat we er zijn. Een hotel vinden gaat minder soepel dan de busrit. De meeste zijn vol of hebben geen plek voor drie nachten. En waar ze het wel hebben is de prijs ons te hoog. We proberen het een 2e keer bij een zelfde hotel, maar nu met een andere dame achter de balie en voilà, ineens wel plek voor drie nachten en een vrij goedkope kamer. Wel met de uitstraling van een ziekenhuis, maar vooruit, we zijn blij dat we iets hebben. We zitten vlak bij de Petronas Towers dus daar wandelen we naartoe. Helaas kun je hier niet helemaal naar boven en om alleen tot de 40ste verdieping te gaan is beneden onze stand (in Shanghai waren we dit jaar nog op de 88ste)

’s Avonds dineren we in onze vieze kleren in het chique Werner’s tussen de snelle zakenjongens en hun poedels. Maar het eten smaakt ons net zo lekker dus ik vrees dat ze ons hier nog vaker zullen zien, in dezelfde outfit.

Om 9 uur zitten we in een groot winkelcentrum, waar ze binnen in de hal een achtbaan en kermis hebben, op de 10e verdieping voor een gigantisch scherm om de allernieuwste Batman te zien, vandaag in wereldpremière. Een vreemde film want Batman verliest het deze keer duidelijk van de joker. Wordt vervolgd?

Het kost enige moeite om het grote lege winkelcentrum weer uit te komen. Op straat is het rond middernacht nog superdruk. Er wordt nog volop gegeten en op straat gemasseerd. De voeten zijn hier het centrale object. Grote houten zuignappen worden er op het onderbeen gezet. En dat schijnt te helpen want er zijn genoeg klanten.

DAG 8 – KUALA LUMPUR

We hebben twee wandelingen op het programma; één door het koloniale gedeelte en klein India en één door Chinatown. Maar alles loopt bijna in elkaar over en bij de namen mag je ook vraagtekens plaatsen. Veel koloniaals zien we niet en in Little India zijn het voornamelijk de moslima’s op zoek naar nieuwe hoofddoekjes en in Chinatown is er een mooi ritueel te zien in een Hindoe tempel. Met toeters en trommels gaat een hele groep gelovigen langs alle altaartjes. Het enige dat we goed gegokt hebben is dat ze in Chinatown misschien ergens alcohol zouden verkopen.

Vlak naast ons hotel is de verwarring over identiteit ook al groot met Duitse, Russische, Braziliaanse, Libanese en van alles en nog wat restaurants. Wij gaan voor iets trendy Italiaans en nemen er dus maar een duur glas wijn bij. Goedkope wijn hebben ze hier nog niet als een gat in de markt gezien, een ontwikkelpuntje.

De Petronas Towers by night is ons avondproject dus we filmen en fotograferen vanuit allerlei hoeken voor we voldaan doch vermoeid en bezweet neerzijgen op een terrasje.

DAG 9 – KUALA LUMPUR

We kunnen niet echt een ontbijtplek naar onze zin vinden dus halen we maar sapjes en yoghurtjes uit het supermarktje.

Met de monorail gaan we naar het busstation om tickets te kopen voor morgen en daarna nemen we een taxi naar de Batu grotten, een door de Hindoes ingepikte rotspartij met een groot beeld bij de ingang en 200 trappen omhoog naar “verlichting”. De beloning boven is matig, wat altaartjes en de grote grot zelf. Het leukste zijn de apen die alles eten wat los en vast zit. Zelfs de bloemenkransen laten ze niet liggen. Van de grotten terug naar de stad waar we via de Chow Kit market naar Kampong Baru lopen. Op de route de oude houten huizen en overal de eetstalletjes en restaurantjes.

Ter onderbreking even chique dineren bij Werner’s om daarna op fototocht te gaan door nachtelijk Kuala Lumpur. Een Arabisch muziekfestival op de hoek van de straat waarbij de gasten uit Saoedi Arabië en Iran verwelkomt worden, maar wij niet. Het is weer hip voor de meiden om een burka te dragen, maar wel versiert met pareltjes en bling bling. De mannen in korte broek en t-shirt er naast. Op straat is het bomvol met mensen die bij één van de honderden stalletjes eten of shoppen in de grote winkelcentra. Anderen zijn in uitgaanskledij op weg naar een party, Saturday Night in KL.

DAG 10 – TAMAN NEGARA

Toch maar een keer naar de Starbucks om aan te grote ontbijten te ontsnappen en daarna monorailen naar het busstation om tegen 2 uur in Jerantut te zijn. We willen hier een hotel zoeken om morgen rustig naar het Taman Negara regenwoud te gaan maar de plek is zo troosteloos dat we meteen in een taxi stappen en 50 kilometer doorrijden om aan de rand van het park te komen. Daar aangekomen hobbelen we met onze rugzakken in de verzengende hitte langs verschillende guesthouses en hotelletjes, maar ze zijn allemaal zeer smerig en onappetijtelijk. Mijn vrouw nestelt zich daarom maar bij een van de viezige restaurantjes waar ze zelfs geen frisdrank verkopen terwijl ik op pad ga om wat verder weg een aantal “resorts” te bekijken. En al snel vind ik het Rainforest Resort. Met airco, tv en een leuke bar en restaurant. En ook nog korting omdat er na het weekend bijna niemand is. (30 euro met ontbijt) We informeren wat naar tours en wisselen toch nog een keer van kamer want de douche in de eerste kamer geeft alleen kokend water. Als goedmakertje krijgen we nu een deluxe kamer maar hier werkt de tv weer niet. Tv uit de ander kamer. We zullen maar niet zeggen dat de kraan bij de wastafel het ook niet doet.

In het restaurant maar 4 keuzes, allemaal slechts voor 1 euro. Heerlijke nasi of bami, hoewel ze mijn vrouw’s “not spicy” bami nog een keer over moeten doen om hem echt “not spicy” te maken.

In het dorpje zelf is na 9 uur 0 komma 0 te doen dus genieten we maar van onze net gebrachte tv.

DAG 11 – TAMAN NEGARA

Niet al te vroeg wandelen we het Taman Negara park in. Het pad leidt ons door dichte begroeiing vlak langs de rivier naar een “canopy”. Hangbruggen hoog door de boomtoppen. En bij deze ben je echt een half uur of langer onderweg. Nadeel van deze bruggen is altijd dat je meer bezig bent jezelf goed vast te houden tijdens het geschommel dan dat je geniet van het hoge uitzicht. De jungle is hier prachtig, met mooie bomen, paddenstoelen en bloemen maar veel dieren zien we niet. Een paar vogels en vlinders, een eekhoorn en iets groots en grijs dat snel wegschiet. Door de regen en de modder zien onze schoenen en broek er mooi uit na een tijdje.

Na de lunch in het hoofdkwartier proberen we nog een pad de andere kant op maar ook daar weinig zichtbare dierenactiviteiten. Reusachtige mieren, dat wel. We proberen zo laat mogelijk te gaan eten want daarna is er weinig anders mogelijk dan de kamer op te zoeken.

DAG 12 – KUANTAN

Een uur met de bus naar Jerantut, een uur met de bus naar Temerloh en dan 2 uur met de bus naar Kuantan. Verder komen we niet of het wordt nachtwerk. Dus we kopen meteen ons kaartje voor morgen naar Kuala Terangganu en gaan dan in de stad op zoek naar een hotel. Als we dat gevonden hebben lopen we een rondje door de stad tot een regenbui de pret bederft. ’s Avonds regent het nog harder maar het leukste restaurant van Kuantan zit net tegenover ons hotel. Met moderne kunst aan de muur, goede muziek en heerlijk eten genieten we van onze maaltijd terwijl op straat de auto’s voorbij razen in de regen.

Als het wat opgeklaard is rennen we snel naar de bioscoop waar we Hellboy 2 zien. Een leuk niemendalletje voor een regenachtige avond.

DAG 13 – KUALA TERANGGANU

Vier uur met de bus naar Kuala Terangganu. Vanwege de weersverwachtingen die we vanmorgen op tv zagen willen we pas morgen naar de Perhentian eilanden maar als we daarvoor ’s middags proberen te boeken komen we door een onduidelijk pratende man en onze eigen besluiteloosheid niet veel verder en als we daarna vanaf onze hotelkamer zelf gaan bellen blijkt alles vol, de een na de andere. Dus ons humeur daalt tot onder het vriespunt. Twee dagen onderweg om hier te komen en dan dit. We hebben alleen nog maar in steden en stadjes gezeten en het paradijselijke tropische eiland lijkt in rook op te gaan en met het weekend voor de deur wordt het alleen maar moeilijker.

Ook de restaurants hier houden niet over. Bij een viezige Chinees eten we. Gelukkig is het eten wel goed. Morgen maar kijken of er ergens nog iets te regelen valt.

DAG 14 – PULAU PERHENTIAN BESAR

Om 8 uur ben ik al wakker en de mensen van het reisbureau ook, zie ik vanuit mijn hotelraam op 6 hoog, dus ik ga nog maar een poging wagen voor het ontbijt. En zowaar hebben we nu geluk. Een jong meisje helpt me heel wat effectiever dan de monologen afstekende nicht van gisteren en binnen een kwartier is het geregeld. Een bungalow met zeezicht, een taxi naar de haven en de boot heen en weer.

Dus na het ontbijt de taxi in voor een anderhalf uur durende rit naar de boten. Daar gaan we meteen aan boord en een half uur later zitten we op Pulau Perhentian Besar in het Arwana Resort. De bungalow is super met de veranda direct aan zee. Een steiger waar het wemelt van de vis en water dat echt turkoois is.

’s Middags gaan we direct op een snorkeltripje. Samen met een groep Japanners die zelfs met een zwemvest nog moeilijk blijven drijven. Het koraal is hier buitengewoon, met grote waaiers en felgekleurde plukjes. We zien prachtige vissen maar de hoofdprijs vandaag is een grote karetschildpad. Hij is zeegras aan het grazen en wij mogen een stukje met hem mee zwemmen, samen met kleine schoonmaakvisjes. Een andere grote vis pakt met zijn bek stenen op, legt ze opzij en blaast dan het zand weg voor een mogelijk verborgen lekker hapje.

Tegen de avond nemen vleermuizen bezit van het straatje voor onze veranda en af en toe moet je duiken, anders komen ze wel heel dichtbij.

Na het eten (nasi goreng met saté) willen we nog een wandeling over het strand maken maar een buitje verknalt dat. Maar de cola-whisky op ons eigen balkon is ook prima.

DAG 15 – PULAU PERHENTIAN BESAR

In de grote zaal staat een heerlijk ontbijtbuffet uitgestald waarbij je eerst 10 minuten moet wandelen voor je alle items bij elkaar verzameld hebt. Daarna heerlijk met een boekje op het strand onder een boom, maar natuurlijk altijd weer met dezelfde beginnersfout; onder een boom verbrand je ook in de tropen. Dus flink smeren als het al te laat is. ’s Middags verplaatsen de festiviteiten zich naar het zwembad, een enorm rond bad. Dames met hoofddoekjes zwemmen voorbij, wij hebben wat minder aan.

’s Avonds willen we onszelf trakteren op een grote vis maar het beest is niet te vreten en we eindigen met alleen de rijst en wat garnalen als feestmaal. De dunne muren, de erotische capriolen, de tv en de monologen van onze buren zorgen er voor dat het moeilijk is de slaap te vatten. En in de vroege ochtend is daar net als gisteren ons huisspook die rond 7 uur de airco uitzet en de tv aan. Zeer bizar. Het is niet duidelijk wat hij graag wil zien.

DAG 16 – PULAU PERHENTIAN BESAR

We huren een kajak om een stukje langs de kust te peddelen maar nadat ik een rog gezien heb en er ook nog hier en daar wat rotsjes zijn maakt Mijn vrouw er zo’n paniektripje van dat het maar beter is om terug te gaan, vooral als ze ook nog eens haar handen bezeert aan de boot.

’s Middags is het weer wat “miezerig” maar als het eb wordt gaan we het drooggevallen stuk op om zeekomkommers te zien. Verder zijn er mooi dichtklappende schelpen en clownsvisjes, wereldberoemd geworden door “finding Nemo”.

’s Avonds kijken we nog even of een karaoke party nog op gang wil komen, maar dat blijft een armzalige gebeurtenis terwijl een stortbui losbarst.

DAG 17 – PULAU PERHENTIAN BESAR

Terwijl mijn vrouw ligt te zonnen wandel ik langs het strand en zie een grote leguaan of varaan. Op mijn teenslippers durf ik hem helaas niet achterna het oerwoud in.

’s Middags gaan we weer op een snorkeltripje en nu komen we op een plek waar het koraal nog groter, uitbundiger en bizar is. Op dezelfde plek als twee dagen geleden zien we weer een grote zeeschildpad, misschien wel dezelfde. De haaien, die hier ook zouden moeten rondzwemmen zijn de enigen die zich niet laten zien.

DAG 18 – KUALA TERANGGANU

Om 12 uur nemen we afscheid van ons tropisch paradijsje en varen terug naar het vasteland. Daar gaan we maar meteen op zoek naar een taxi, want dat levert anderhalf uur tijdwinst op. In Kuala Terangganu hebben we pech en geluk; het hotel van vorige keer heeft geen plek maar ze hebben wel mijn vrouw’s zonnebril, die ze had laten liggen. We moeten dus op zoek naar een ander hotel. Als we dat gevonden hebben maken we onze “regelrondje”, wat eten, geld wisselen, drank scoren in Chinatown en bus tickets kopen. Daarna zwerven we wat over de centrale markt waar de dames met de hoofddoeken tussen het veelkleurige fruit boven op tafel zitten en de kleine haaien op de visafdeling liggen te wachten op kopers. We kunnen naar hartenlust foto’s maken, niemand vindt het een probleem. In een grote stoffenhal koop ik een mooi zijden Maleis overhemd en we fotograferen ook meteen maar de verkoopsters tussen de overdaad aan uitgestalde stoffen.

Ter afwisseling gaan we eten bij de pizzahut maar dat is weer eens uitermate smerig. Pasta in een maggisaus en pizza met een zoete saus, bah.

Als we naar ons hotel lopen horen we muziek en ergens tussen de flats is een podium gebouwd waar mooi opgedofte zangeressen staan te zingen. Een oud mannetje van de bewaking biedt ons meteen twee stoelen op de eerste rij aan. De dames wisselen voortdurend van jurkje maar ze blijken uiteindelijk het voorprogramma te zijn.

De hoofdact op dit Chinese feestje is een mannelijke zanger die zijn CD komt promoten. Hij is grappig en overtuigend alleen heeft hij als zanger het nadeel dat hij consequent vals zingt. We krijgen als eregasten als eerste zijn poster en zelfs een handkus, maar zijn CD kopen we toch maar niet. De zangeressen uit het voorprogramma waren aanmerkelijk beter maar moeten nu als danseres dienst doen.

DAG 19 – PEKAN

Dezelfde weg als een kleine week geleden maar nu in omgekeerde richting. En in Kuantan verspillen we geen seconde en stappen meteen in een taxi naar Pekan, een ritje van zo’n 50 kilometer. De chauffeur doet niet heel erg zijn best dus het duurt even voordat we zelf hebben uitgevogeld waar het mooie hotel moet liggen dat we in gedachten hadden maar uiteindelijk vinden we het toch. Een prachtige kamer in een oud houten gebouw op palen uit 1929. We maken een eerste rondgang door het dorp en zijn mooie houten huizen. Bij de bakkerij hebben ze ook een heerlijke nasi en in de supermarkt doen we wat luxe inkopen.

’s Avonds willen we hetzelfde eten, vooral nadat Mijn vrouw een heerlijk stukje gepeperd vlees in een restaurantje langs de weg heeft geprobeerd en een uur lang het brandwondencentrum denkt te moeten bellen, maar de bakkerij is dicht. Ook in de rest van Pekan is weinig activiteit te bespeuren op wat Tai Chi-ende bejaarden op het plein na. Tegen onze zin belanden we weer eens in een KFC. Morgen moeten we dat toch anders oplossen.

DAG 20 – PEKAN

We wandelen naar de bakkerij in het dorp om daar een vers broodje te halen. Helaas kunnen we de suikerkoffie niet voorkomen, maar het valt mee. Van daar lopen we de markt over waar we natuurlijk als door een magneet naar de vlees- en visafdeling worden getrokken. En niemand kan wachten om vol trots zijn koopwaar te tonen, tot een vingers verslindend riviermonster aan toe.

We lopen verder langs de oude winkelpandjes aan de rivierkade en nemen een kijkje in de galerie waar ze een prachtige verzameling traditionele houten boten hebben. Sommige prachtig bewerkt met vogel- of drakenkoppen. Via de twee moskeeën lopen we de kampongs buiten het dorp in. Een slang schiet over de weg, een “zon”slang volgens de plaatselijke kenners. Een oude oma van 100 wijst ons de weg naar de volgende kampong. Iedereen is super aardig en lijkt het leuk te vinden ons te zien rondstruinen. Ineens belanden we tussen de paardenstallen van de Royal Polo Club. Er is een internationaal toernooi, alleen wordt er vandaag helaas niet gespeeld, pech.

Terug in het centrum ontsnappen we aan de extreme hitte in onze inmiddels vaste pleisterplaats, de bakkerij. We eten natuurlijk weer een nasi goreng en daarna doen we in de supermarkt inkopen om vanavond aan de KFC te ontsnappen, yoghurt, fruit en brood.

Ik ben helemaal gevlekt door een of andere allergische reactie. Misschien de zon, misschien de lakens. Het eind van de middag gebruiken we om flink af te koelen. En ’s avonds is er ons heerlijke supermarktdiner. Brood met kaas en tonijn, mandarijnen, bananen, nescafé en yoghurt. Heerlijk.

DAG 21 – MERSING

Met een lokale bus rijden we niet al te snel naar het zuiden. Er zijn twee havens waar vandaan boten vertrekken naar Tioman. In Endau ligt een boot klaar voor vertrek maar het lukt ons niet om in 15 minuten bij een reisbureautje accommodatie te vinden. Alles is weer vol dus deze boot vertrekt zonder ons. Het was meteen de laatste boot dus ons rest weinig anders dan een taxi naar Mersing te pakken. Daar nemen we een hotel om rustig het een en ander uit te kunnen zoeken.

Bij de haven zijn een aantal reisbureautjes en bij één doen we opnieuw een poging een kamer op Tioman te vinden maar helaas. Het enige alternatief is een van de andere kleine eilandjes waarvan er hier tientallen voor de kust liggen. Op Pulau Besar is wel een mogelijkheid en we zijn blij dat we iets gevonden hebben. Als ik later lees dat er een ander hotel op dat eiland is met een zwembad is het humeur van mijn vrouw meteen weer verpest.

DAG 22 – PULAU BESAR

Voordat de boot vertrekt kunnen we nog even wat proviand in slaan. Om 12.30 gaan we aan boord en een uurtje later zitten we zeiknat op Pulau Besar. De zee was zo ruw dat elke golf over ons heen sloeg. De rugzakken hebben het redelijk doorstaan maar wij hebben geen droge draad meer aan ons lijf. Maar we hebben een mooi huisje met waslijnen dus alles kan drogen in de zon. Zelf worden we nog natter door een duik in zee. Normaal moet je hier goed kunnen snorkelen maar met deze zee is het te troebel om iets te zien.

Het restaurant heeft lekkere loungebanken en met wat films, tijdschriften en een cocktail binnen handbereik loungen we ons door deze vrijdagavond op een tropisch eiland. De vleermuizen doen hetzelfde in de palmbomen.

DAG 23 – PULAU BESAR

Elk paradijs komt met zijn schaduwkantjes, hier zijn het de zandvliegjes of bedwantsen. Mijn vrouw heeft weer gediend als koud buffet en zit onder de beten. Als we gaan ontbijten worden er van alle kanten middeltjes aangereikt maar het lokale krijt blijkt het beste te werken. Nadeel is dat je er uit ziet als een Dalmatiër. Voordeel is dat je niet meteen hoeft weg te vluchten naar de wal.

Het water is iets helderder vandaag dus we snorkelen wat vanaf het strand maar echt veel is er nog niet te zien. De waterlijn ligt bezaait met dood koraal, vooral als we naar de punt van het eiland lopen. Op de route liggen nog niet eens zo oude resorts nu al weer weg te rotten, waarschijnlijk vanwege te weinig klandizie.

’s Avonds hebben we een heel gesprek met een Maleise tv producente, die een weekendje vakantie viert met twee van haar kinderen. De barman goochelt met kaarten en een van de jongens van het resort vertelt verhalen over hoe de tsunami van een paar jaar geleden het koraal heeft vernield en de normale seizoenen heeft veranderd. Alles schijnt anders geworden te zijn.

DAG 24 – PULAU BESAR

De insecten winnen het hier op het eiland. We zijn overal gebeten en lopen constant te krabben. Met een handdoekje op het prachtige hagelwitte strand liggen aan de tweekleurige zee is ineens weinig aanlokkelijk meer want de eskadrons zandvliegen zijn in staat van paraatheid om elke indringer onmiddellijk lik op stuk te geven. Dus zwerven we maar wat heen en weer tussen de aanlegsteiger, waar jongens het een na het andere visje aan de haak slaan, en de lounge van het restaurant. De crew van expeditie Robinson heeft hier dit jaar ook een paar maanden gebivakkeerd en ook de kandidaten moeten gestoord geworden zijn van de vliegjes.

We nemen de viva’s etc. door en zien wat de satelliet tv te bieden heeft. Vijf nachten op dit eiland gaan het niet worden. Morgen vluchten we terug naar het vasteland in de gelukkige wetenschap dat na deze vakantie nog twee weken het geweldige, zandvliegloze, Portugese strand wacht.

DAG 25 – JOHOR BAHRU

De zandvliegen laten we achter op Pulau Besar maar hun visitekaartjes zullen we nog wel een aantal dagen bij ons dragen. Als we van de boot komen, droog deze keer, is er meteen een bus naar Johor Bahru, de grote stad die aan de andere kant van de rivier bij Singapore ligt.

Nadat we een hotel gevonden hebben duiken we een winkelcentrum in waar we ons vermaken op een grote punk- en gothic afdeling, waarschijnlijk overgewaaid uit Japan, waar schoolmeisjesuniforms en serveerstersjurkjes getransformeerd zijn tot mode items. Bijna alles is voorzien van een trendy doodskop, maar na goed zoeken weet ik toch nog een ander leuk T-shirt te vinden.

Op straat zitten de slangenbezweerders klaar om medicijnen aan de man te brengen en anderen laten bamboeklossen op de rug plaatsen om weer andere verlichting te bereiken.

’s Avonds pakken we maar weer een filmpje, The Mummy deze keer. We hebben straks elke nieuwe actiefilm die deze maand is uitgekomen gezien.

DAG 26 – JOHOR BAHRU

Nadat we onze krabzones van krijt hebben voorzien gaan we gevlekt op zoek naar een ontbijtje. Daarna wandelen we naar het museum waar de gele loper al voor ons is uitgerold. Het is alleen jammer dat ze niet op de hoogte zijn van onze komst vandaag, want een andere hoge pief is ons voor geweest en het museum is gesloten. Daar gaat onze planning. Aangezien dit de enige grote bezienswaardigheid in Johor Bahru was.

Ons rest niets anders dan een lange wandeling door de stad. We doen onze kaartjes op de post en speuren overal naar iets fatsoenlijks om te eten. En dat is niet makkelijk. Viezige tentjes in het centrum of plastic eten in de gelikte uitspanningen in de winkelcentra.

DAG 27 – SINGAPORE

We wandelen de drukke straat naar Singapore over richting Maleise douane. Nadat we een enquêtrice onze reisroute hebben beschreven krijgen we koelkastmagneet cadeau en mogen verder, de bus in. Even de brug over en dan de douane van Singapore. Mijn vrouw’s handgeschreven paspoort dat 10 jaar geldig is levert zoals altijd gefronste wenkbrauwen op omdat het nergens ter wereld in een scanner of computersysteem werkt. En daarna past die lange naam ook nog niet in de voorradige vakjes. Maar we mogen toch Singapore in.

Bij een paar hotels hebben ze de kamerprijs behoorlijk verhoogd dus we moeten even zoeken naar een geschikt hotel maar we vinden een leuke naast de Chinese en Hindoeïstische tempels.

We maken een lange wandeling, o.a. langs dé winkelstraat van Singapore; Orchard Road. Als de benen het bijna opgeven gaan we voor de verandering eens een lekkere steak eten, met aardappelpuree. Daar waren we echt aan toe.

DAG 28 – SINGAPORE

We nemen een taxi naar de Singapore Zoo. Hier ziet het er ook uit als jungle, is het net zo heet maar zien we veel meer dieren. Een luiaard en reusachtige vleermuizen verdringen elkaar rond een stuk fruit vlak voor onze neus en we zien slangen op een dieet van witte muizen. De dierentuin is prachtig vormgegeven en er is veel moois te zien.

Na de dierentuin willen we naar een grote tempel maar daar is net alles gesloten als we aankomen. Dus gaan we terug naar het centrum. We eten nog een keer in het Arabische restaurant en op een yuppieplein nemen we een drankje.

DAG 29 – SINGAPORE

We stallen onze bagage onder de tafels in de eetzaal van het hotel en beginnen aan een lange stadswandeling. Het Park View gebouw is ons eerste doel. Een surrealistische art deco toren die zo weggelopen lijkt te zijn uit het decor van de laatste Batman film. Reusachtig lichtbollen torsende reuzen op de hoogste verdiepingen, beneden beelden van Dante, Dali, Newton en Chopin en een lobby die gewoon niet kan. En volgens de bewaker nog maar 5 jaar oud. Dat is pas retro architectuur met lef, bij ons komen ze niet verder dan notariswoningen.

We lopen door naar de Arabische wijk waar we deze keer de Sultan moskee bij daglicht zien. De gouden koepels trekken de gelovigen op deze vrijdag in grote getale aan. Via Little India vervolgen we onze wereldreis op de vierkante kilometer om ten slotte airco verkoeling te zoeken in een van de vele winkelcentra. Aan het eind van de middag eten we nog snel wat voor we onze spullen ophalen en met de metro naar het moderne vliegveld reizen. Op de TV zien we flarden van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing in het Birdsnest voor we het vliegtuig in moeten. Een nachtvlucht naar Amsterdam. Op naar de jetlag. Met natuurlijk de volgende ochtend het de laatste jaren schijnbaar onvermijdelijke toetje van de NS; werk aan het spoor. En weer kunnen we niet rechtstreeks naar huis, bij Apeldoorn zijn ze bezig. En dat betekent een uur extra treinen via Zwolle en dan de prachtige stoptrein door landelijk Salland naar Hengelo. We zijn weer thuis.